Store Automation by Mediaset

Dagens kunder har flere valg enn noen gang før. For å være relevant, gi en handleopplevelse og tiltrekke disse kundene, må kjeden / butikken tilføre ny teknologi. Teknikker som forenkler hverdagen for butikkens ansatte og samtidig gir kundene en uovertruffen shoppingopplevelse.

Mediaset har i mange år jobbet med detaljhandelskommunikasjon som fremmer kundenes kjøpsbeslutninger. Automatisering og forenkling har vært en del av arbeidet, og nå som ny teknikk / kunstig intelligens (AI) har sett dagens lys, har begrepet Store Automation blitt utviklet.

Store Automation fra Mediaset bygger på ny teknologi i kombinasjon med AI, for å skape fremtidens markedsføringsverktøy. Konseptet fokuserer på hele kundereisen, det vil si kundens oppførsel både online og offline. Å få kundeinnsikt og utvikle automatisering er noen viktige deler. Kjeden / butikken skal gi en bedre kundeopplevelse for å overleve i den tøffe konkurransen.

At ny teknologi endrer vår oppførsel kan vi lese om i flere studier og forskningsresultater. Som tidligere beskrevet i bloggen Store Automation – En nødvendighet? 94% av svenskene brukte Internett i 2017 og over 85% gjorde det på mobiltelefonen. Andre studier viser at 4 av 5 kunder foretar produktsøk på internett, før en kjøpsbeslutning tas. Kunder som bruker mobilen i butikken handler for 30% mer enn de som ikke benytter mobiltelefon.

 

Konseptet Store Automation

Store Automation konseptet gir kjeden / butikken en unik verktøykasse og har alt som trengs for moderne markedsførerne både online og offline.

Konseptet består av tre deler og innenfor disse en rekke tjenester / produkter som vist nedenfor.

Datahub & AI-lager

Den første delen og basis for Store Automation er en datahub med det innebygde AI-laget. Datahuben samler inn relevante data, transaksjonsdata på fullførte kjøp, kundedata etc.  AI-laget analyserer sanntidsdata med automatiske konklusjoner og handlinger. Man kan for eksempel få vite om kunden handler kampanjevarer til reduserte priser, handler til varer til vanlig pris eller bare handler bestemte type varer hver gang han/hun besøker butikken eller nettbutikken. Les mer i bloggen AI – Fremtidens Markedsførere!

BackEnd

Den andre delen består av en rekke tjenester som danner et BackEnd-lag. For eksempel inneholder BackEnd-laget den nødvendige infrastrukturen for at konseptet skal fungere og eCheckOut-tjenesten. ECheckOut-tjenesten betyr at du ikke lenger må gå til den tradisjonelle kassen i butikken, men kan sjekke varene direkte på mobiltelefonen. Dette betyr at kunden betaler det samme uansett om han / hun handler i butikken eller online.

FrontEnd

Den siste og tredje delen har ferdige produkter til sluttbrukere (butikkpersonell og kunder).

Inneholder:

  • Et enkelt kampanjeverktøy som gir deg full innsikt i alle kanaler med muligheten til å sende individuelle meldinger og sporbarhet.
  • Et “Dashboard” som lager rapporter og analyser, basert på bestemte hendelser.
  • En mobilapp som kjeden kan tilby kunder og ansatte.
  • En plakatplattform med smart og enkel håndtering av skilt på papir, digitale skjermer og digitale hylleetiketter.
  • En maskinvare som automatisk kan oppdage kunden i forskjellige situasjoner i butikken.

Man trenger ikke å kjøpe hele konseptet med en gang, men plukke ut de elementer som man trenger først i virksomheten.  Man kan på et senere tidspunkt komplettere andre deler, tjenester og produkter.

Som kjede har du kanskje i dag ha et godt kampanjeverktøy og skiltprogram, men mangle automatisk sanntidsadministrasjon av data basert på AI.  AI vil reduserer arbeidsbelastningen til markedsavdelingen og gi deg muligheten til å lage individuelt tilbud til kundene.

Relaterte artikler

Mediaset inngår avtale med Papirfly

Mediaset inngår avtale med Papirfly

I forbindelse med lanseringen av Mediasets konsept “Store Automation” tegnes nå en nordisk avtale med Papirfly, det mest komplette skiltsystemet/markedsføringsverktøy for hovedkontor og butikker i det nordiske markedet.

Kundereisen 2020

Kundereisen 2020

Å få med kunden på fremtidens kundereise handler mye om kundeinnsikt og maskinlæring/AI for å gi en bedre kundeopplevelse. En kundeopplevelse som skaper lojalitet og gjør at kunden handler med med høyere frekvens.

Mediaset og CakeBox i nordisk samarbeid

Mediaset og CakeBox i nordisk samarbeid

Cakebox har oppnådd stor suksess i Asia, der de også har sitt hovedkontor. I 2018 ble Cakebox Nordic etablert, og Cakebox-programvare ble integrert i Mediaset konseptet Store Automation.

AI – Fremtidige markedsførere!

AI – Fremtidige markedsførere!

I dag er det viktigere enn noen gang at kjeden / butikken relevant i sin kommunikasjon, gir gode kjøpsopplevelser, tiltrekker seg nye kunder og beholder sine eksisterende kunder. For å lykkes i dagens tøffe konkurranse, må ny teknikk som maskinlæring / AI-teknologi brukes til å forenkle og effektivisere all kommunikasjon med kundene.