Store Automation – En nødvendighet?

For å være relevant, gi en handleopplevelse og tiltrekke seg kunder, må kjeden / butikken tilføre ny teknologi. Teknikk som forenkler både for ansatte i butikken, men også for å gi kundene en uovertruffen shoppingopplevelse.

Dagens kunder har flere valg enn noensinne

I dag bruker 94% internett og over 85% gjør det på telefon. Studier viser også at 4 av 5 gjør søk på varer de kjøper på internett før en kjøpsbeslutning, og at kundene som bruker mobilen i butikken handler for 30% mer enn andre kunder. I USA ble det gjennomført en undersøkelse innen bygghandelen for 5 år siden, som viste at på bare tre år så gikk kunden fra å stole litt mer på butikkpersonalet til å stole mer på den informasjon som kunden selv søkte etter på internett. I dag bruker 9 av 10 mobiltelefoner butikken og nesten halvparten (48%) laster ned produktinformasjon og 42% leser anmeldelser online før et kjøp.

Laveste pris, prisroboter og samme pris i butikk som på nett

I dag er det åpenbart i visse bransjer at man allerede sammenligner prisen før kunden foretar en kjøpsbeslutning. Den laveste prisen og en utsalgspris som er den samme på nett, er et must. Spørsmålet er; Kommer det også innen alle andre bransjene? Hvis ikke; Hvorfor skal vi betale mer for et produkt hvis det er billigere på nett eller i butikken ved siden av? Det faktum at den moderne kunden bruker mobiltelefonen i butikken når han handler og over 50% gjør pris sammenligninger på varer før kjøpet er en realitet vi må vurdere.

Butikkpersonalet må få hjelp til å selge

Butikkpersonalet må være på “gulvet” og betjene sine kunder. Det er her kampen står! En kunde som ikke foretar en kjøpsbeslutning i butikken, kan aldri komme igjen. En undersøkelse som ble gjennomført i USA viste at når kunder ikke fant varen i butikken, ville 17% bruke mobiltelefonen til å kjøpe den umiddelbart på en konkurrents nettside. 37% ville kjøpe produktet fra en nettbutikk når de kom hjem og 35% ville gå til en annen butikk for å kjøpe varen.

Store Automation – En nødvendighet?

Så, tilbake til spørsmålet i overskriften. Er Store Automation en nødvendighet for å overleve og lykkes i den tøffe konkurransen? Hvis ikke kundene våre er 75 +, er svaret definitivt JA! Vi kan ikke ignorere den digitale transformasjonen som foregår rundt oss, og henger ikke vi forhandlere med vil vi snart være historie. Våre kunder og ansatte vil kreve at vi bruker moderne teknologi for å legge til rette for hverdagslige aktiviteter og beslutninger, men også for å skape en fornøyelse å jobbe i eller besøke denne kjeden/butikken.

Fakta och forskningsreferanser
- Rapporten Svenskarna och Internet 2017
- Studier fra ComScore Inc, USA 2017
- Jens Nordfelt, Marknadsföring i butik: om forskning och branschkunskap i detaljhandeln 2018
- Retail Week in association with BT. (2014), Research: The consumer 201
- BT research. ”The digital consumer in 2016”

Relaterte artikler

Store Automation by Mediaset

Store Automation by Mediaset

Dagens kunder har flere valg enn noen gang før. For å være relevant, gi en handleopplevelse og tiltrekke disse kundene, må kjeden / butikken tilføre ny teknologi. Teknikker som forenkler hverdagen for butikkens ansatte og samtidig gir kundene en uovertruffen shoppingopplevelse.

AI – Fremtidige markedsførere!

AI – Fremtidige markedsførere!

I dag er det viktigere enn noen gang at kjeden / butikken relevant i sin kommunikasjon, gir gode kjøpsopplevelser, tiltrekker seg nye kunder og beholder sine eksisterende kunder. For å lykkes i dagens tøffe konkurranse, må ny teknikk som maskinlæring / AI-teknologi brukes til å forenkle og effektivisere all kommunikasjon med kundene.

Mediaset og CakeBox i nordisk samarbeid

Mediaset og CakeBox i nordisk samarbeid

Cakebox har oppnådd stor suksess i Asia, der de også har sitt hovedkontor. I 2018 ble Cakebox Nordic etablert, og Cakebox-programvare ble integrert i Mediaset konseptet Store Automation.

Kundereisen 2020

Kundereisen 2020

Å få med kunden på fremtidens kundereise handler mye om kundeinnsikt og maskinlæring/AI for å gi en bedre kundeopplevelse. En kundeopplevelse som skaper lojalitet og gjør at kunden handler med med høyere frekvens.

Dintero, ny nordisk partner

Dintero, ny nordisk partner

En av de viktigste områdene for en kjede / butikk, nå og i fremtiden er å få en 360 graders kundeinnsikt. Å oppnå dette krever at kundenes interaksjoner digitaliseres friksjonsløst, for eksempel med digitale klippekort, kvitteringer, personlige tilbud og rabatter som både øker salget og skaper lojale kunder.